Sunday, February 27, 2011

Maher Zain Live in Concert 2011

Assalamualaikum wr wb...kali ni tergerak hati nak menukilan rs ttg Maher Zain.... again?? haha.... almaklumlah br je menonton konsert dia malam kelmarin... bak kata Maher Zain..amazing nye fans dia kat Malaysia... mcm tu jugale AMAZING nya maher zain pada aku....

Ini adalah kali kedua aku mnyaksikan persembahan Maher Zain secara live slps menonton showcase dia last year kat MBSA.. Kapasiti stadium yg lbh besar buat aku mengharapkan Maher Zain buat lbh gmpak dr ms showcase kat MBSA dulu....Jujurnya aku xdelah begitu teruja utk menonton Maher Zain kali ni memandangkan dah pernh pegi sblm ni...mcm rs demam maher zain ni dah kurang kat aku...tp disbbkan nak temankan kwn opis yg xberkesempatan tgk showcase Maher zain sblm ni, maka aku g gak kali ni....

Bila Maher zain start persembahan, aku rs mcm ade yg kurang kat persembahan dia....sbb mungkin aku dah pernah tgk... biasale Maher zain hanya berbekal kepada suara shj.... so klu suara dia ade sikit kurang, jd persmbhan pun nmpk kureng sikit....so aku dpt rskan di awal2 persembahan tu sm je mcm aku tgk showcase dia tempohari cuma kali ni Maher zain diiringi oleh pemuzik live..

Lagi satu yg aku sdikit frust di awal2 konsert ialah kehadiran penonton mlm tu...kat dpn stage yg tiket mahal2 tu kosong...nmpk btl kosong nye......wlu Maher zain dah start nyanyi....bila Maher zain nyanyi je..smua penonton yg duk kat bwh bahagian belakang...semua bangun duk kat dpn...untung seh..... aku ni yg duk atas stadium ni gigit jari ar...... wlu bagaimana pun, aku tetap bersyukur walau duk atas sekali...tp tmpt duk aku berdpn dgn stage....so mmg senang ar nk tgk kan.....

Itu di awal2 persembhan je aku rs kureng.... tp bila dah byk lagu dia nyanyi.... aku mmg sgt rs best giler...sbb satu yg aku sgt3x kagum dgn Maher zain..dia nyanyi dgn penuh jiwa dr hati yg tulus ikhlas....stp kali dia nyanyi dia pasti nyanyi dgn penuh emosi....xsatu lagu pun yg dia nyanyi tanpa perasaan.... itu yg aku rs keistimewaan Maher zain.....mlm tu gak  aku nmpk kehenseman si MZ ni......

Beza persembahan Maher zain dlm konsert kali ni jika dibandingkan dgn showcase dulu ialah..dia sanggup buat apa shj utk peminat2 dia...dia xkedekut utk nyanyi byk lagu... klu showcase dulu cuma 9 lagu je dia nyanyi... mmg xpuas ar, dahle first time tgk dia nyanyi..dah tu ms tu mmg maher zain tgh hot.... tp  utk konsert kali ni aku mmg cukup puas ht sbb dia nyanyi byk lagu.....

Mlm tu Maher zain bw vokalis Padi utk nyanyi lagu Insyaallah,.... kat tgh2 persembhan.... konfuse gak bila dia nyanyi lagu berhantu dia kat tgh2 konsert..... pastu duet dgn Padi plak tu...masa tu rs kesal sikit le..nape nak jemput PAdi.....kan ade artis Malaysia...jemputle Shahir ke?wakaka...... Ms lagu tu, Maher zain nyanyi english version.... Padi bw indon version....suara padi xberapa jelas sgt..sbb biasale muzik lbh kuat dr vocal....

Pas duet dgn PAdi, MZ nyanyi lagu Palestine.... aku rs touching sgt....berdoalah moga bumi Palestine akan bebas dr kezaliman Israel...

Selain duet dgn Padi, MZ jemput kwn dia - Mesut Kurtis.... penonton mmg bersorak...aku n kwn aku terpinga2...aduhai sape dia ni... siap jemput budak2 nyanyi kat atas pentas....tp mmg best le lagu tu..NEVER FORGET.... wlu pertama kali aku dgr...aku dah blh nyanyi lagu tu... itule kelebihan lagu2 berunsur dakwah ni..... selain berhibur...blh berzikir sekali.......Every night and every day Every night and every day never forget to say La Ila Ha Illa Allah......

Bila pas break dgn artis jemputan tu,...MZ dah start bw lagu berhantu dia...For the rest of my life.... ms tu mmg teruja giler...bagusnye dia...msti xlupa nak sebut lagu tu utk siapa.... dia mesti akan sebut lagu tu utk isteri dia.... so sweet.... bertuah wife dia dpt dia....haha.... spt showcase dulu...dia tukar my love tu jd sayang.....

Mcm showcase dulu..MZ mmg suka nak buat lawak..usik2 fans dia....memasing mmg xsbr nak dgr lagu BArakallah....dia kt insyallah next year.... terus dia nyanyi lagu For the rest of my life..... pastu habis lagu tu..br le dia nyanyi lagu Barakallah.... Mmg happening giler.... penonton mmg terhibur sgt....

So utk penghabisan, dia nyanyi lagu Insyaallah Malay version.....  ms ni mmg semua nyanyi sama2 le...tp sbnrnye lagu apa2 pun..semua penonton akan nyanyi sama2 dgn dia...

Bila dah habis lagu tu.....ingatkan show dah habis..rupanye....ada lagi...hahaha...punyelah sayang MZ dgn kitorg kan.... dia tnya kitorg nak dia nyanyi lagu apa...nak suruh ulang lagu apa.... memasing sbutle lagu apa...at last dia ulang nyanyi lagu Freedom....lagu br yg ditujukan khas utk pejuang Egypt dan negara2 Islam yg lain... ms time lagu ni..semua on lampu kat hp.... termasuklah aku... mmg best giler moment ni......

Sbb syg kan lagi peminat dia.... dia nyanyi balik lagu For the rest of my life.....huwaaaaa ms ni kitorg mmg nk fokus btl2le dia nyanyi..... wlupun nmpk letih dia tetap nyanyi dgn penuh emosi.....

At the end... kerana AMAZINGNYA kitorg kan.... dia sanggup nyanyi balik lagu INSYAALLAH english version..... so SPORTING GILER dia...... mmg SAYANGGGGGGGG SGT dgn dia...... moga Allah sentiasa mmberkati stp usaha yg dia lakukan kerana ALLAH>.... AMINNNNNNN

Kesimpulannnya... aku rs bersyukur sgt dpt hadir tonton persembahan dia kali ni..... mmg aku rs aku xkan jemu wlu berapa kali aku tonton dia... lagu MZ akan sentaisa di bibir dan di hati.....

Moga apa yg kita lakukn adalah kerana ALLAH dan sentiasa diberkati oleh ALLAH....Amin....

No comments:

Post a Comment