Saturday, February 5, 2011

Mentari Korea

"Sinar mentari oh Korea
Ku mendaki mimpi-mimpi
Sinar mentari oh Korea
Cinta bersemi
Pertemuan di Korea
Kau menghidupkan semula
Pertemuan di Korea
Sehingga Akhirnya"

Salam smua.... rs2 sape di antara semua yg ingat bait2 lirik di atas....?? itulah lagu nyanyian raja ema waktu sukan asia kat korea thn 1986 klu xsilap...... tetiba teringat plak dgn lagu tu bila ingin aku kongsikan pengalaman aku ketika bercuti di Korea baru2 ini.....

Alhamdulillah, percutian di Korea adalah kenangan yg aku xkan lupakan sampai bebila.... inilah percutian pertama aku di luar negara. Ironinya itulah juga pengalaman pertama aku menaiki kapal terbang....Mmg pada mulanya sgt2 berdebar nak berangkat tu.... risau sgt dan mula pk kan yg bukan2..... selamtke aku..... apatahlagi pk kan keselamatan di Korea di waktu krisis Korea Utara & Korea Selatan meletus 2 bln sblm aku bertolak.... Alhamdulillah smuanya selamat dr awal hingga akhirnya...... sesungguhnya aku rs percutian ini spt yg aku impikan..... inilah negara yg sgt2 aku idamkan utk melancong.... mcm mimpi bila dpt menjejakkan kaki ke situ.....

Hari pertama sampai di international airport incheon pd pukul 7.20 pagi waktu korea...diberitahu cuaca sgt sejuk... dinasihatkan utk memakai thermal, sarung tgn n winter coat/jacket...tp aku kononnye tahanle...xpakai pun thermal...sbb malas nak ke tandas utk pakai thermal... lagipun tgk cuaca kat luar tu mcm panas je.... sekali tu bila kuar je dr airport... mak ai..... sejuk yg amat2 sgt...... mmg menggigil..... pdhal matahari terpacak kat atas......mmg xtahan ar..... naik bas ade heater, ok le balik.... tp sampai2 terus g melawat perkampungan tradisional kat namsan hanok village.... bila turun bas..mak ai..sejuk giler.... dikatakan -15 darjah celcius... semalamnya -17darjah celcius.... nak berposing pun mnggigil...xblh nak bergmbr sgt..... hati mmg excited tp tule..menahan sejuk...nk posing pun xlarat deh....





Ckp xtahan, tp mesti kena ambik gmbr...sbb pengalaman  ni xkan berulang lagi..nak xnk kena ambik gmbr gak utk kenang kenangan.....ms ini gak kali pertama nmpk salji....ms tu mmg excited tp kena berhati2 jln sbb jln yg ade salji semua licin...kena ambik jln yg bkn salji....

Ms ni pas ambik gmbr..cpt2 terus naik bas... xtahan lor....pas naik bas kitorg terus dibawa g lunch.... mkn nasi cmpur2..... huhu....sbb first time susah gak nak adapt pemakanan kat situ....ms ni nak pk halal ke x.... skrg ni pk...asal xde benda2 yg haram...apa yg dihidangkan tu anggap je halal..... sekurang2nya merasa makanan2 korea ni...... pas mkn kitorg terus g gimpo airport utk naik flight ke pulau jeju.... mmg xcited nak g jeju.... location all in -korean drama yg aku tgk beratus kali....hahaha.... satu yg aku suka ttg korea bersih n selamat.... seoul kota yg btl2 besar n jln2 nye mmg byk....dan stp jalan tu mesti jem... kalah kl tau.... tp tetap bandar yg aku rs sgt2 menarik utk dilihat.......



Dua gmbr di atas adalah gmbr yg aku ambil di lokasi all in..belakang tu gereja di mana kbykan lokasi dlm drama all in... aku rs mcm mimpi je smpai kat lokasi drama yg aku selalu tonton...mmg mcm xpcy... dan sgt2 excited..... ms ni di ari yg kedua.....

Rasanya ckup stakat ini dulu.... apa yg pasti pengalaman bercuti di korea ni mcm spt alam fantasi.... haha....tmpt2 yg cukup cantik, bersih dan selamt,.....walau punyai masalah komunikasi, mknan yg btl2 halal n tmpt solat.... tp klu aku ade kemampuan, rsnya korea akan jd destinasi percutian pilihan utk aku pd ms2 akan dtg.......

Utk akhirnye....aku sajikan gmbr aku di lokasi winter sonata plak.... nami island ni xde penduduk...jd tmpt pelancongan semata2 disbbkan drama winter sonata... klu xde winter sonata rsnye xde sapa kot nk dtg situ.... tp mmg sgt cantik sbb klu ambik gmbr tu mcm dlm lukisan.......





Ok smpai jumpa lagi di nukilan yg akan datang......

Assalamualaikum wr wb.......


No comments:

Post a Comment