Friday, April 22, 2011

Meredhai Pemergian Yang Tersayang

Salam...sbagai umat Islam, kita wajib meredhai pemergian org2 yg tersayang.... Kembalinya mereka ke rahmatullah kerana Allah lbh sayangkan mereka....Kita yg hidup perlu teruskan kehidupan seperti biasa dan sentiasa sedekahkan doa utk mereka...agar mereka sentiasa berada di kalangan org2 yg beriman di sisi Allah....

Pagi Sabtu yg lepas, jam 5 pagi, aku mendpt berita pemergian slh seorg makcik aku...Mmg xsangka....itulah namanya ajal....kita mmg xkan pernah tahu bila agaknya ajal kita.....Hanya Allah yg Maha Mengetahui...

Smpt aku mnziarahi jenazah allahyarhamah makcik ku sblm dikebumikan.... selepas dikafankan dan seblm bermulanya solat jenazah, hati sgt2 tersentuh melihat sepupuku yg sedang mengandung anak kedua meratapi pemergian ibu tercinta.... Terlalu sukar utk dia menerima pemergian ini...apatahlagi bila dia satu2nya anak tunggal, ayah plak sudah lama pergi.... Siapa yg melihat saat itu..pasti mngalirkan air mata... sepupuku pengsan kerana terlalu sedih meratapi.....Air mataku mengalir melihat keadaan sepupu aku...... Org mudah mngatakan sabarlah..sabarlah..... berat mata yg melihat..berat lagi org yg merasa...mnanggung beban kesedihan itu.... Mmg kita blh redha stp pemergian itu,.... tp perasaan sedih itu pasti xblh disorokkan..... siapa shj yg berada di tmpt sepupu aku tu pasti akan menangis kehilangan org yg paling disayangi.... Apatahlagi bila org itu org yg paling rapat dgn kita.......

Situasi itu buat aku terpk.... mampukah aku menghadapi saat2 yg sm mcm sepupu aku kelak..... ??????Wallahualam.....

No comments:

Post a Comment