Wednesday, October 21, 2015

Ameen Naufal Dini

Assalamualaikum...bertemu kembali dlm Nukilan Rasa Atie Ahmad... saat post ni ditulis...aku sedang berpantang hari ke 13 selps selamat melahirkn baby yg kedua pada 9 Oktober 2015 yg lalu. Ameen Naufal Dini nama yg kuberi untuk puteraku ini. Bkn senang nk cr nm yg berkenan di hati. Byk yg ku reject..ntah satu mlm ku terpk nama Dini sbb pk si kakak dah Deena. Pastu ku pk yg kakak nm penuhnye Nur Mawar Deena..jd ku pk mcm nk cr nm yg ade N n M. Sbb dah tahu baby dlm perut ni boy, mestile mula dr Muhammad. Jd ku pk kena cr nm boy dr N. Cr2 dlm buku nama, ternmpk nm Naufal yg ku rs blm ade lg sedara mara sepupu sepapat yg nm tu...Jd ku ckp dgn hubby..nk bg nm baby dlm perut ni Muhammad Naufal Dini. Ku kt ku dah cop nm tu, jgn nk bg nm lain... Tp si ayah nk bg nm Amin kt nye... Jd tukarle kpd Amin Naufal Dini..bila pk maksud pun cantik n bagus. Jd kami sebulat suara nk fix nm tu...tp spt biasa konflik pd ejaan..konon nk bg cantik nm tu.... ku hanya terpk nk letak double E kat Ameen sbb si kakak pun ade double E kat Deena..Biar ade persamaan le kononnye..nk letak double E kat Dini mcm xsesuai je... jd ku pk letak kat double E kat Ameen... tp si ayah nk letak Amyn le..Diny le... ku ni pk xnk le ejaan yg lain sgt, nnti org yg sebut jd lain bunyinye yg kmdnnnye jd lain maksudnye... At the end, tanggal 15 Okt lalu slps 7 hari dilahirkn, kami daftarkn nm putera kami dgn Ameen Naufal Dini yg membw makna Yg AmanahYg Dipercayai Dermawan Agamaku. Moga baby Naufal jd anak yg soleh n bijak..moga kelak mnjd dermawan dan sentiasa amanah...Aaminn...

Ameen Naufal Dini ini kulahirkn dia pd 9 Okt 2015 bersamaan hari jumaat jam 1.28tghr. Dilahirkn 20 hari awal dr due date sebenar kerana air ketuban yg sgt sikit sejak 6 Okt. Sejak mengandungkn anak ini ku mmg bercdg dr awal utk melahirkn dia di Hospital Bersalin Umra Seksyen 13 Shah Alam.Kerana itu ku tidak langsung buat buku merah di klinik kerajaan. Biarpun sekali checkup menelan kos yg agak tinggi stp kalinye, ku pejamkn mata demi utk anak ini mndpt yg terbaik. Selain itu, ku xmau byk cuti ku dipotong jika ku checkup di gomen ni. At least klu di Umra, ku blh g slps opis hour atau hari cuti. Namun kita hanya mampu merancang, Allah sebaik2 penentu tiap sesuatu.Pernah ku mimpi smasa mngandung yg ku dah selamat bersalin di HTAR sekali lg. Tp ku pk itu hanye mimpi dan ku kt kn ku xkan bersalin di situ lg.Namun tidak ku sangka mimpiku jd kenyataan. Bila doktor dapati air ketuban ku hanya 3.9 pd 6 Okt, ku terus minum air kelapa 4 biji mlm tu n air tembikai suku biji.Esoknye bila checkup, naik mnjd 5.6.Doktor minta aku berehat jgn buat keje.Memandangkn jantung bb ok, doktor kt dtg blk esok sbb dia xmahu paksa bersalin terlalu awal memandangkn ade improvemnt bacaan air ketuban wlu di bwh normal. Aku terasa lega saat itu dan berhrp air ketuban terus naik. Tp malangnye esoknye 8 Oktober 2015, doktor dapati air ketuban aku tinggal 1 shj. Doktor tidak mahu menanggung risiko dgn melewatkn lg aku kerana risau baby mungkin akan lemas klu aku dibiarkn tanpa bersalin awal. Doktor merujuk kes aku ke hospital kerajaan dahulu utk pastikan bacaan air ketuban aku benar. Umra tidak berani utk induce awal kerana pd mereka 37 minggu masih blm cukup bulan.

Kerana mereka merujuk kes aku ke mn2 hospital kerajaan yg ada, mulanye aku pk mahu ke Hospital Sg Buloh.Tp ada yg menasihatkn agar aku ke HTAR shj kerana lbh dekat dan aku sendiri dah ada pengalaman bersalin di HTAR. Seperti mimpiku, nyata si Naufal mmg mahu dilahirkn sama tempat dgn kakaknye dan sekali lg mahu sama hari lahirnye dgn kakaknye juga. Sejarah berulang, bersalin di HTAR Klang pada hari jumaat di waktu tghr. Di HTAR, Klang 37 minggu adalah cukup bulan. Ms ku sampai di HTAR, doktor dapati air ketuban dah mnjd 4.Wlu ade improvemnt, mrk tetap decide utk paksa aku bersalin secara induce. Mereka letakkn ubat tepat jam 6.30 pagi Jumaat yg mn ms tu bukaan br 1cm.

Baru satu jam ubat dimasukkn, aku dah mula sakit contraction yg mn ku rasa stp minit. Klu sakit bersalin biasa, sakit itu dtg n pergi. Tp tidak induce.Sakitnye sentiasa sehingga ku rs tidak sabar utk keluarkn bayi dlm perut ini secepat yg blh. Utk kali ini, mmg ku minta suamiku berada dgn aku di wad spjg kesakitan yg aku rs. Aku xmahu lg bersalin sendirian spt mn waktu Mawar yg aku xsempat bgtahu dia pun. Jam 12 ku ckp dgn nurse ku dah xtahan dah, blhke bg ubat tahan sakit. Nurse kt perlu cek dulu bukaan.Bila cek, bukaan sudah 5. Doktor mahu pecahkn air ketuban, tp air ketuban sudah tiada. Ku ckp dgn  nurse ku dah xtahan sgt rs nk teran je. Bila doctor cek sudah 8 cm. Mereka meminta aku bertahan agar aku smpt dihantar ke labour room. Jam 1.28 tghr, ku selamat melahirkan Naufal. Alhamdulillah. Perasaan lega n syukur sgt bila semuanye telah selamat. Juga ku bersyukur utk kelahiran kali ini ku tidak perlu mngalami rasa sakit dijahit. Alhamdulillah berkat doa emak n juga mungkin penangan menelan minyak kelapa dara spjg berada di wad. Ku prcaya ada hikmah dlm stp apa yg berlaku ini...

Spjg 3 hari 2 mlm di HTAR, si kakak Mawar ku letak dgn Leha. Rindunye pd dia spjg berada di wad.  Xsabar nk tunjuk pdnya adik yg dia sgt sygi sejak dr dlm perut. Ku minta suami mmbw dia saat aku mahu discaj pd Sabtunye.Nmpk shj aku..betapa kuat pelukan rindunye. Dia sgt excited bertemu si adiknye. ALHAMDULILLAH.

Ku rs sgt bersyukur atas stp rezeki n nikmat ini yg telah Allah berikan pdku. Kini lengkap hidupku punye suami dan sepasang anak yg comel yg akan bersama2 aku meneruskan kehidupan di bumi Allah ini. Moga kasih sayang ini kekal hingga ke syurgaMu. AAMINN. Sampai jumpa lg di nukilan yg lain pula.. Wassalamualaikum...wr wb.

21 Oktober 2015
10.30 pagi


No comments:

Post a Comment