Monday, July 26, 2010

Menumpang kasih

Salam, mlm ni terasa nak menulis sedikit tentang menumpang kasih.. Memandangkan dlm adik beradik, hanya aku shj yg blm kawin, maka dgn anak2 buah shj le tmpt aku menumpang kasih. Sebenarnya aku ni mmg jenis yg suka sgt dgn budak2... dr kecik lagi...aku plak anak bongsu, jd mmg xkan ada adik..so aku ni pantang nampak budak2.. semua budak aku nak bw balik... dr kecik, aku suruh mak aku ambik sepupu2 aku yg kecik2 tu bw balik rumah sbb aku nak main dgn diorg....

Sikap aku tu berterusan sehinggale skrg ni..dah tua... huhu....aku mmg sukakan budak2 n suka memanjakan diorg....umur 9 thn aku dah ade anak buah..so dr kecik aku mmg dah biasa dgn budak2 n tak kekok utk jaga budak2..wlu aku blm kawin, tp rsnye aku xde mslh nak salinkan lampin n buatkan diorg susu...tdokan diorg.....mana2 budak2 yg xbyk ragam biasanya blh je lena dgn aku...cehwah...perasan...

Di kala usia skrg ni, aku punye anak buah seramai 18 org dr abang2 n kakak aku...dlm 18 tu cuma 4 je pompuan... kerana ramai lelaki, aku mmg sedikit teruja klu dpt pegang budak pompuan....huhu...itu br anak buah...blm lagi anak2 sepupu2 aku.... aku sndiri dah jd nenek bila anak sepupu aku ade yg dah berkawin n dpt anak...

Aku terlintas utk menulis pasal ni bila aku teringat satu artikel ttg menumpang kasih di hujung usia dlm utusan malaysia minggu lepas... org2 tua yg tiada anak tiada sedara mara terpksa menumpang kasih di rumah kebajikan org2 tua... bila bc tu ht aku cukup tersentuh..ms dpn kita sape tahu...

Sekrg ni aku bersyukur di kelilingi org2 yg mungkin menyayangi aku...dan aku plak mmg sgt menyayangi org2 yg ade di sekeliling aku krn merekalah tmpt aku menumpang kasih....aku mmg suka nak memanjakan anak2 buah aku krn dgn itu shj le tanda rs kasih n syg aku pd diorg.....dgn diorg aku takkan berkira sgt.....selagi mmpu aku cuba utk menolong.... klu tdk pd diorg sape lagi utk aku bermanja....

Aku mmg sgt rapat dgn anak2 buah aku yg mn dekat dgn aku.... yg jauh pun aku cuba utk mngambil tahu...aku tidak seskali memilih kasih....diorg semuale tmpt aku menumpang kasih kelak.....klu ditakdirkan hdup aku selamanya begini....

Moga dgn kasih syg yg ade ini, diorg takkan melupakan makcik diorg yg satu ni...wlu apa jua status diorg nnti....

Lumrah, dlm ramai2 tu mesti ada yg aku lbhkan...tipule klu xde...haha... tp semua tetap aku syg.... hrp mereka semua mnjd insan yg berguna utk masyarakat.....

Aku xkan dpt bygkan klu satu ari nnti takdir memisahkan aku dgn mereka....hanya ALLAH yg tahu perasaan aku

Moga mereka juga sygkan makcik diorg ni n sudi menjaga makcik diorg ni bila makciknya dah tua nnti..... Sesungguhnya cik juma sgt2 sygkan korg...korangle sentiasa di ht cik juma....

Salam.

1 comment:

  1. juma...jodoh pertemuan di tangan tuhan, insyaallah ada jodoh buatmu. Lambat atau cepat itu kerja yang Maha Esa, something happen got a reason behind. Mudah-mudahan...Amin.

    ReplyDelete