Saturday, November 13, 2010

Salahkah Menegur utk kebaikan......???

Salam, terlintas utk membicarakan ttg isu menegur dan mengingati antara kita dgn niat utk kebaikan bukan utk mengutuk... susah kan manusia ni... sesungguhnya mmg tiada yg smpurna di dunia ini.. baik mcmmna pun org itu pasti ade cacat celanya... mcmmana alim org tu, pasti ade sdikit yg tidak kena..

Mungkin kena ade cr yg berhemah utk menegur seseorg itu spy teguran yg dismpaikan itu dpt diterima dgn hati yg terbuka.....mmg kita xsmpurna.... tp xslh klu kita menegur utk kebaikan...di smping mengingatkan diri sndiri gak.... kdg2 manusia ni bila ditegur melenting, xpernah nak pk psitifnye teguran itu, sbaliknye mempertikaikan org yg menegur smda baik sgt kah kita smpai nak tegur org.....xpernah terlintas utk kt kita ni terlalu baik, sape plak kita nak kt diri kita yg terlalu baik br blh tegur org.... adakah kena tunggu jd terlalu baik br blh tegur org..... klu mcm tu.... smua org akan jd jahat.....

Mengapa malu bila ditegur klu teguran yg diberi tu ada asasnya.... klu teguran yg tiada asasnye mengapa mesti terasa klu anda tdk bersalah..... aku bkn nak kata aku ni baik sgt...aku akui aku pun byk buruknya....byk menyakitkan ht org agaknya..... cuma kekdg kita pun tetap ade ht utk menegur benda yg xbtl di hadapan kita..apa yg kita nampak....ye mungkin aku silap menegur org yg xblh terima teguran itu... cuma terasa ralat bila melatahnya org tersebut sehingga dia lupa betapa malunye dia bila melanggar hukum Allah....ye btl hanya Allah yg blh menghukumnya....org lain xberhak utk menghakimi penampilannya.... tp salahke org lain utk menegurnya utk mengingatinya andainye dia terlupa demi kebaikannya.....

Mengapa mesti menuding jari dan mendoakan benda yg xbaik kpd org tu.... Astagfirullahalazim.....Mengapa tdk memikirkan positifnye teguran itu.....

Aku tahu aku bkn org yg baik.... aku pun byk slh dan silap... aku memohon maaf jika kata2 itu tidak kena padanya.... Moga dia mendpt hidayahNYA....

Ya Allah, ampunilah segala dosa hambaMU.. Kau Yang Maha Pengampun Lagi Maha Penyayang....

Mulai saat ni.... tiada lagi yg perlu dibicarakan ttg manusia ini.....lupakan dia dlm segalanya....

Assalamualaikum.....

No comments:

Post a Comment