Wednesday, November 17, 2010

Salam Idul Adha

Salam Idul Adha utk smua yg mmbaca nukilan ini... terima kasih byk2 kepada semua yg sudi membaca blog ni.... moga anda smua lbh mengenali siapa sisi sebenar pemilik blog ni... hehe....


Tibanya Idul Adha bermakna kita perlu lbh mngerti dan memahami erti sbuah pengorbanan..... Pengorbanan yg benar2 ikhlas kerana Allah swt. Sblm ni mungkin aku xpernah ambil kisah bila tibanya hari raya aidil adha ni... Tp smakin dewasa..smakin aku memahami mengapa perlunya kita berkorban......


Pernah aku terdtik,..nape nk perlu buat qurban stp kali tibanya hari raya haji...aku ingat qurban tu hanya skali je... bila mak n abah dah buat utk aku.... xpyh le aku buat lagi.... jahilnye aku kan...... kerana kedewasaan n kematangan fikiran....kini aku fhm.... apa guna duit yg ade klu kita xde hati langsung utk melakukan qurban yg  ade stahun skali.....


Memetik satu artikel yg aku baca, ingin aku kongsikan dgn anda semua tentang ibadah qurban ni...Antara fadhilat melakukan ibadah qurban ialah menambah amal kebajikan, sbg penebus dosa dan utk mendpt tempat yg mulia di sisi Allah. 


Ancaman terhadap org yg mampu utk melakukan qurban tetapi tdk melaksanakannya:


Daripada Abu Hurairah Radhiallahu 'anhu katanya, sabda Nabi Sallallahu 'Alaihi Wasallam:

Maksudnya: "Barangsiapa yang ada kemampuan untuk berqurban tetapi tidak melakukannya, janganlah dia hadir bersama kami di tempat sembahyang kami".


Oleh kerana itu, jika kita berkemampuan utk melakukan ibadah qurban itu, laksanakannya dgn ikhlas kerana Allah swt. Jgn merasa berat atau ralat utk melaksanakannya, sesungguhnya segala rezeki yg kita ade itu juga dtg dr Allah. Allah itu Maha Pemurah. Bersedekahlah sbg tanda syukur kita kepada Allah di atas segala rezeki yg dikurniakan oleh Allah kepada kita....Smoga dgn ibadah qurban yg kita lakukan itu menjd punca segala kemurahan rezeki kita di masa akan dtg... Amin...Allah itu Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.


Insyaallah,moga segala apa yg kita lakukan kerana Allah. Moga stp apa yg kita lakukan diterima oleh Allah. Stp qurban yg kita laksanakan kerana Allah mendpt tmpt di sisi Allah. 


Moga kita lbh merenung kembali stp apa yg kita lakukan... lbh memahami erti sbuah pengorbanan... Mudah2an kita tergolong di kalangan org2 yg melakukan sesuatu hanya kerana Allah. Amin.


Mudah2an juga kita mdpt tmpt sbg tetamu Allah di bumi Mekah utk menunaikan rukun Islam yg kelima- ibadah haji. Aku selalu berharap aku dpt menjejakkan kaki di sana utk menunaikan ibadah hj di usia yg muda dan dlm keadaan kesihatan yg baik. Moga impian utk menunaikan haji di waktu diri masih cergas n sihat tercapai. Moga seru utk mnjadi tetamu Allah di bumi Mekah utk melaksanakan ibadah haji satu hari nnti menjadi kenyataan...... AMINNNNNNNNN.....


Selamat Hari Raya Idul Adha semua......moga bertemu lagi di Idul Adha akan dtg..AMIN.













No comments:

Post a Comment